Guía Docente 2019-20
GESTIÓN DE PROYECTOS

BASIC DETAILS:

Subject: GESTIÓN DE PROYECTOS
Id.: 30549
Programme: GRADUADO EN INGENIERÍA INFORMÁTICA (SEMIPRESENCIAL). 2008 (BOE 15/12/2008)
Module: INGENIERÍA DEL SOFTWARE
Subject type: OBLIGATORIA
Year: 4 Teaching period: Primer Cuatrimestre
Credits: 6 Total hours: 150
Classroom activities: 12 Individual study: 138
Main teaching language: Inglés Secondary teaching language: Castellano
Lecturer: Email:

PRESENTATION:

Un proyecto es un esfuerzo de desarrollo temporal orientado a la creación de un producto, servicio o resultado único. La frecuencia de utilización de este mecanismo de trabajo, especialmente en el campo de la informática y comunicaciones, junto con su naturaleza de elaboración progresiva, han dado como resultado el establecimiento y peso específico de la disciplina de gestión de proyectos. Bajo este nombre se engloban todos aquellos conocimientos, prácticas, metodologías, técnicas, procedimientos y competencias que se han revelado importantes para la conclusión satisfactoria de los proyectos, es decir, para la consecución de los objetivos y requisitos de los mismos dentro del tiempo y recursos prefijados. De ahí que el conocimiento de esta disciplina sea fundamental para futuros profesionales del campo de las TIC. Puesto que la naturaleza del campo de la gestión de proyectos es de por sí evolutiva y fruto del trabajo continuo de gestores de proyectos, para abordar esta asignatura utilizaremos como hilo conductor el cuerpo de conocimientos de la gestión de proyectos (PMBOK –del inglés Project Management Body of Knowledge) recogido por el Project Management Institute (PMI), una organización sin ánimo de lucro dedicada a la recopilación de documentación y técnicas de formación en gestión de proyectos.

PROFESSIONAL COMPETENCES ACQUIRED IN THE SUBJECT:

General programme competences G03 Capacity to work in multidisciplinary teams to achieve common objectives, placing group interests before personal ones.
G06 Capacity to analyse and find a solution to complex problems or unforeseen situations which may arise while working in any type of socio-economic organisation.
G07 Capacity to work flexibly and with versatility to adapt to the needs and requirements of the work situation.
G08 Ability to communicate effectively about different matters in a variety of professional situations and with the different media available.
G10 Critical and analytical capacity when assessing information, data and courses of action.
Specific programme competences E05 Capacity to assess the economic and business features of engineering activities.
E06 Capacity to apply quality assurance processes to processes and products.
E07 Capacity to work effectively in project teams, where appropriate assuming executive responsibilities, and consider the human, technological and financial sides.
E25 Capacity to analyse viability, design development plans, estimate resources, run and oversee the execution of software-intensive engineering projects.
Learning outcomes R01 Know the basics about business organisation and the importance of processes therein.
R02 Use TI tools efficiently.
R03 Work in a team to achieve some set objectives.
R04 Communicate professionally correctly.
R05 Know the techniques which allow processes to be improved in TI development, acquisition and services situations.
R06 Define indicators and metrics which allow for continuous improvement in negotiation and TI processes.
R07 Identify, analyse and design an organisation's negotiation processes.
R08 Know and apply the main process frameworks applicable to the TIs.

PRE-REQUISITES:

Dominio del idioma Ingles

SUBJECT PROGRAMME:

Subject contents:

1 - Project Management Fundamentals
    1.1 - ?Introduction.
    1.2 - ?Project Life Cycle and Organization.
2 - The Standard for Project Management of a Project
    2.1 - ?Project Management Processes for a Project.
    2.2 - ?The Project Management Knowledge Areas.
3 - The Project Management Process Groups.
    3.1 - ?Initiating Process Group.
    3.2 - ?Planning Process Group
    3.3 - ?Executing Process Group
    3.4 - ?Monitoring and Control Process Group
    3.5 - ?Closing Process Group.
4 - Project Management Knowledge Areas.
    4.1 - ?Introduction
    4.2 - ?Project Integration Management
    4.3 - ?Project Scope Management
    4.4 - ?Project time Management.
    4.5 - ?Project Cost Management
    4.6 - ?Project quality Management
    4.7 - ?Project Human Resource Management
    4.8 - ?Project Communications Management
    4.9 - ?Project Risk Management
    4.10 - ?Project Procurement Management
    4.11 - Stakeholder Management

Subject planning could be modified due unforeseen circumstances (group performance, availability of resources, changes to academic calendar etc.) and should not, therefore, be considered to be definitive.


TEACHING AND LEARNING METHODOLOGIES AND ACTIVITIES:

Teaching and learning methodologies and activities applied:

 

Durante las clases teóricas se aplicará la clase magistral como método principal permitiendo al alumno expresar su opinión sobre los conceptos explicados y el planteamiento de dudas, intentando mantener en todo momento una interacción para evaluar la atención prestada por el alumno.

En las clases prácticas se trabajarán ejercicios planteados en relación a los conceptos aprendidos durante la explicación teórica, el contenido de las prácticas de cada alumno serán corregidos en clase para resolución de dudas y aclaración de errores.

Después de el desarrollo de cada uno de los bloques detallados previamente en el contenido de la materia, se realizará una evaluación de unos 30 minutos de duración con preguntas tipo test o de corto desarrollo cuyo propósito es evaluar la comprensión y aprendizaje de los temas

Student work load:

Teaching mode Teaching methods Estimated hours
Classroom activities
Master classes 4
Other theory activities 1
Practical exercises 3
Practical work, exercises, problem-solving etc. 1
Assessment activities 3
Individual study
Tutorials 2
Individual study 55
Individual coursework preparation 13
Project work 56
Research work 2
Compulsory reading 1
Recommended reading 5
Other individual study activities 4
Total hours: 150

ASSESSMENT SCHEME:

Calculation of final mark:

Written tests: 40 %
Individual coursework: 20 %
Group coursework: 30 %
Asistencia y PArticipación: 10 %
TOTAL 100 %

*Las observaciones específicas sobre el sistema de evaluación serán comunicadas por escrito a los alumnos al inicio de la materia.

BIBLIOGRAPHY AND DOCUMENTATION:

Basic bibliography:

?A Guide to the Project Management Body of Knowledge (PMBOK® Guide)?, Fourth Edition. Project Management Institute

Recommended bibliography:

MULCAHY\'S, Rita. PMP Exam Prep,Seventh Edition

Recommended websites:

Sitio web del Project Management Institute. http://www.pmi.org


* Guía Docente sujeta a modificaciones