Guía Docente 2018-19
HERRAMIENTAS DIGITALES

BASIC DETAILS:

Subject: HERRAMIENTAS DIGITALES
Id.: 30191
Programme: GRADUADO EN ARQUITECTURA. PLAN 2009 (BOE 21/03/2015)
Module: PROPEDEUTICO
Subject type: MATERIA BASICA
Year: 1 Teaching period: Anual
Credits: 6 Total hours: 150
Classroom activities: 62 Individual study: 88
Main teaching language: Inglés Secondary teaching language: Castellano
Lecturer: CAMARA MENOYO, CARLOS (T) Email: ccamara@usj.es

PRESENTATION:

Assuming that the use of digital tools are a need and reality in everyday's work at an architecture studio, this subject provides a contextualization on the use of digital tools within an architectonic framework. It is aimed to provide students the knowledge and comprehension of basic concepts regarding digital tools in order to provide an optimal response to architects' job in its broader definition (which involves drawing, 3d modelling, image editing, writing...) as well as to construct their own criteria regarding to their relationship with such tools.

PROFESSIONAL COMPETENCES ACQUIRED IN THE SUBJECT:

General programme competences G01 Emplea eficazmente las destrezas lingüísticas para articular opiniones y formular argumentos eficazmente tanto oralmente como por escrito. Capacidad de expresar opiniones y proponer argumentos con efectividad a nivel oral y escrito en idioma materno y en Inglés
G02 Capacidad de resolución de problemas y toma de decisiones a lo largo de la vida, y de elegir itinerarios formativos y profesionales de forma autónoma
G03 Capacidad el aprendizaje autónomo y la auto-crítica
G04 Capacidad de aplicar los conocimientos aprendidos a la práctica y en las destrezas que se pueden transferir al ámbito del trabajo
G05 Demostrar creatividad, independencia de pensamiento, autonomía
G06 Demostrar habilidad crítica y analítica sobre los enfoques convencionales de la disciplina
G07 Demostrar capacidad de innovación, creatividad e iniciativa para emprender
G09 Capacidad de desarrollar valores éticos tales como solidaridad, interculturalidad, igualdad, compromiso, respeto, diversidad, integridad, accesibilidad universal, entre otros valores que son propios de una cultura de la paz y valores democráticos
Specific programme competences E01 Aptitud para: Aplicar los procedimientos gráficos a la representación de espacios y objetos (T); Concebir y representar los atributos visuales de los objetos y dominar la proporción y las técnicas del dibujo, incluidas las informáticas (T).
E02 Conocimiento adecuado y aplicado a la arquitectura y al urbanismo de: Los sistemas de representación espacial; El análisis y teoría de la forma y las leyes de la percepción visual; La geometría métrica y proyectiva; Las técnicas de levantamiento gráfico en todas sus fases, desde el dibujo de apuntes a la restitución científica. Los principios de la mecánica general, la estática, la geometría de masas y los campos vectoriales y tensoriales; Los principios de termodinámica, acústica y óptica; Los principios de mecánica de fluidos, hidráulica, electricidad y electromagnetismo; las bases de topografía, hipsométrica y cartografía y las técnicas de modificación del terreno.
E03 Conocimiento aplicado de: El cálculo numérico, la geometría analítica y diferencial y los métodos algebraicos.
Regulated profession competences P03 Conocimiento de las bellas artes como factor que puede influir en la calidad de la concepción arquitectónica
P07 Conocimiento de los métodos de investigación y preparación de proyectos de construcción
Learning outcomes R01 Contextualizar el uso de las herramientas digitales en el marco de la arquitectura
R02 Desarrollar un criterio propio en cuanto a la elección de las herramientas digitales a utilizar
R03 Desarrollar una actitud responsable hacia el uso y adquisición de las herramientas digitales
R04 Utilizar con cierta soltura las herramientas digitales necesarias para el desarrollo de su profesión
R05 Trabajar correctamente en grupo

PRE-REQUISITES:

This subject assumes students already have basic knowledge in the use of computers (installing software, files' mangament, use of office suites and OS...).

Additionally the student has to be receptive enough to subjects' approach, and thus they should be willing to investigate, read and practise with software on their own, following material and instructions provided by the teacher.

NOTE: Students who are simultaniously taking subjects with overlaping schedules are compelled to assist to new enroled subject, yet they take the responsability to keep the other subject up to date in terms of asessments.

SUBJECT PROGRAMME:

Subject contents:

1 - Digital Toolbox
    1.1 - Basic concepts
    1.2 - Format files
    1.3 - Keeping Files and folders' ordered
    1.4 - Introduction to Opensource culture
2 - Introduction to CAD
    2.1 - Contextualization
    2.2 - Drawing 2D elements
    2.3 - Editing 2D elements
    2.4 - Working with external content
    2.5 - Layouting and Printing
3 - Introduction to 3D modelling
    3.1 - Contextualization
    3.2 - Modelling
    3.3 - Materials, lights and cameras
    3.4 - Rendering
4 - Introduction to BIM
    4.1 - Contextualization
    4.2 - "Building" the model
    4.3 - Managing representations (Plans, sections, elevations...)
    4.4 - Managing the 3D model (materials, lights, cameras...)
    4.5 - Printing and managing documentation
5 - Introduction to Digital Fabrication
    5.1 - Contextualization
    5.2 - Digital Fabrication and Open Culture
    5.3 - Introduction to 3D Printing
6 - Introduction to Image Editing
    6.1 - Contextualization
    6.2 - General concepts about images
    6.3 - Photo Editing software
7 - Introduction to GIS
    7.1 - Contextualization
    7.2 - Creating and working with data
    7.3 - Displaying data
    7.4 - Layouting and printing maps

Subject planning could be modified due unforeseen circumstances (group performance, availability of resources, changes to academic calendar etc.) and should not, therefore, be considered to be definitive.


TEACHING AND LEARNING METHODOLOGIES AND ACTIVITIES:

Teaching and learning methodologies and activities applied:

The subject will be organized as a workhop in which students have to make an assignment with the support of theoretical lectures in which their are introduced to the basic concepts needed to perform the task. All assignments will be published in each student's online porfolio.

In-person sessions:

Autonomous sessions:

 

Student work load:

Teaching mode Teaching methods Estimated hours
Classroom activities
Master classes 25
Debates 2
Workshops 35
Individual study
Tutorials 15
Individual study 5
Individual coursework preparation 15
Project work 25
Research work 5
Compulsory reading 2
Recommended reading 2
Portfolio 19
Total hours: 150

ASSESSMENT SCHEME:

Calculation of final mark:

Final exam: 25 %
Assignments: 70 %
Class activities: 5 %
TOTAL 100 %

*Las observaciones específicas sobre el sistema de evaluación serán comunicadas por escrito a los alumnos al inicio de la materia.

BIBLIOGRAPHY AND DOCUMENTATION:

Basic bibliography:

Integrated Handbooks/ help in the software.
Videotutorials, links and references specific to each unit provided throthought the course.

Recommended bibliography:

PLAZA MEDINA, David. 3ds Max 2009. Guía Práctica. Anaya 2009. ISBN978-84-415-2517-7
VV.AA., From Control To Design (parametric/ agorithmic architecture) Ed. Actar ISBN978-84-96540-79-8
STEPHENSON, Neal. En el principio... fue la línea de comandos (1st ed.). Madrid: Traficantes de sueños. 1999. Retrieved from http:/ / biblioweb.sindominio.net/ telematica/ command_es/
HESS, Roland. (2010). Blender Foundations: The Essential Guide to Learning Blender 2.6. Focal Press.
VEENVLIET, Dolf. Blender for 3D Printing. A series of classes with Dolf Veenvliet [macuno]. Blender Foundation. 2013.
FELICI, J. The complete manual of typography?: a guide to setting perfect type. Berkeley, CA: Peachpit Press. 2012.
PITTMAN, Gregory y SCHÄFER, Christoph. Scribus: open source desktop publishing?: the official manual. Great Britain: FLES Books. 2009
BRITO, Allan. Blender 3D Architecture, Buildings, and Scenery: Create photorealistic 3D architectural visualizations of buildings, interiors, and environmental scenery. Pakt Publishing. 2008
Woolman, M. (2005). Tipografía en movimiento. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, S.L.

Recommended websites:

CÁMARA, Carlos. Por una cultura de software responsable. 2006 http://carloscamara.es/blog/2006/12/20/por-una-cultura-de-software-responsable/
GALLI, Ricardo. Buenos argumentos para ?conversaciones? [en línea] Ocubre 2008 http://gallir.wordpress.com/2008/10/15/buenos-argumentos-para-conversaciones-civicas/
Cenatic http://www.cenatic.net
TOLEDO, Jorge. Clasificar imágenes usando los metadatos EXIF/IPTC/XMP [en línea]. Marzo 2009. http://la-cajita.es/blog/2009/03/03/clasificar-imagenes-usando-los-metadatos-exifiptcxmp/
ASSAEL, David. BIM, adiós al CAD [en línea]. Noviembre 2006 http://www.plataformaarquitectura.cl/2006/11/24/bim-adios-al-cad/
CÁMARA, Carlos. Del CAD al BIM [en linea]. Enero 2009. http://carloscamara.es/blog/2009/01/07/del-cad-al-bim/
CÁMARA, Carlos. Del CAD al BIM: Problemática I. [en línea]. Febrero 2009. http://carloscamara.es/blog/2009/02/01/del-cad-al-bim-ii-problematica-i/
Blender Guru http://blenderguru.com/