Guía Docente 2018-19
ESTÉTICA Y PENSAMIENTO: TEORÍA DE LAS IDEAS APLICADA AL DISEÑO Y LA PLANIFICACIÓN EN EL URB. Y ARQ.

BASIC DETAILS:

Subject: ESTÉTICA Y PENSAMIENTO: TEORÍA DE LAS IDEAS APLICADA AL DISEÑO Y LA PLANIFICACIÓN EN EL URB. Y ARQ.
Id.: 30609
Programme: GRADUADO EN ARQUITECTURA. PLAN 2009 (BOE 21/03/2015)
Module: DISEÑO URBANO
Subject type: OPTATIVA
Year: 5 Teaching period: Primer Cuatrimestre
Credits: 3 Total hours: 75
Classroom activities: 30 Individual study: 45
Main teaching language: Inglés Secondary teaching language: Castellano
Lecturer: QUINTANA ELENA, JAIME (T)
HOLST SOERENSEN, JONAS
Email: jquintana@usj.es
jholst@usj.es

PRESENTATION:

The purpose of the subject is to help students develop their capacity to think critically and creatively about aesthetic aspects in architecture. The object of aesthetics is the beautiful which the students will become familiar with through readings and visuals that open up for discussion and further research. Along the course, the students will acquire concepts and competences which will enable them to explain their own proposals of how to take into account and critically highlight aesthetic aspects in architecture. This entails the capacity to read texts and images as well as buildings and landscapes in order to find and extract not only the relevant knowledge about the beautiful, but also about the absence of beauty and what this entails for each human being and for society as such.

 

 

PROFESSIONAL COMPETENCES ACQUIRED IN THE SUBJECT:

General programme competences G01 Emplea eficazmente las destrezas lingüísticas para articular opiniones y formular argumentos eficazmente tanto oralmente como por escrito. Capacidad de expresar opiniones y proponer argumentos con efectividad a nivel oral y escrito en idioma materno y en Inglés
G02 Capacidad de resolución de problemas y toma de decisiones a lo largo de la vida, y de elegir itinerarios formativos y profesionales de forma autónoma
G03 Capacidad el aprendizaje autónomo y la auto-crítica
G05 Demostrar creatividad, independencia de pensamiento, autonomía
G06 Demostrar habilidad crítica y analítica sobre los enfoques convencionales de la disciplina
G08 Capacidad de incorporar contenidos de naturaleza social y humanística a una formación universitaria que aspira a ser integral
G09 Capacidad de desarrollar valores éticos tales como solidaridad, interculturalidad, igualdad, compromiso, respeto, diversidad, integridad, accesibilidad universal, entre otros valores que son propios de una cultura de la paz y valores democráticos
G10 Capacidad para formular propuestas de transformación social desde un pensamiento crítico y constructivo
G11 Capacidad de actuación, decisión e iniciativa basada en las propias convicciones y en comportamientos éticos
G12 Conocimiento de la cultura y la sociedad como pilar básico de la realidad humana
G13 Conocimiento de los contenidos éticos que conducen al respeto de la dignidad de la persona
G14 Conocimiento de los métodos y procedimientos de las sociedades democráticas en la defensa de los derechos fundamentales de la persona
Specific programme competences E01 Aptitud para: Aplicar los procedimientos gráficos a la representación de espacios y objetos (T); Concebir y representar los atributos visuales de los objetos y dominar la proporción y las técnicas del dibujo, incluidas las informáticas (T).
Regulated profession competences P02 Conocimiento adecuado de la historia y de las teorías de la arquitectura, así como de las artes, tecnología y ciencias humanas relacionadas
P03 Conocimiento de las bellas artes como factor que puede influir en la calidad de la concepción arquitectónica
P05 Capacidad de comprender las relaciones entre las personas y los edificios y entre éstos y su entorno, así como la necesidad de relacionar los edificios y los espacios situados entre ellos en función de las necesidades y de la escala humanas
P06 Capacidad de comprender la profesión de arquitecto y su función en la sociedad, en particular elaborando proyectos que tengan en cuenta los factores sociales
P07 Conocimiento de los métodos de investigación y preparación de proyectos de construcción
Learning outcomes R01 Tener autonomía de criterio y capacidad de juicio en lo referente al panorama de pensamiento actual
R02 Haber indagado en las corrientes de pensamiento, teoría y composición arquitectónicas más influyentes de los últimos tiempos
R03 Manejar el pensamiento abstracto como herramienta para la proposición de soluciones a las problemáticas urbanísticas y arquitectónicas actuales
R04 Conocer y saber emplear adecuadamente distintas teorías científicas relativas a la crítica arquitectónica
R05 Construir consenso y para emplear el urbanismo y la arquitectura como motor para la activación de los individuos y las sociedades

PRE-REQUISITES:

To follow the course, the student should have at least a B1 level in English. If the level of the course is too difficult for them, students should attend general English courses within or outside the University,

The teachers assume that the students have attended classes about "Culture and Theory I-VI" and "Urbanism I-VI" (or similar subjects), and that they have acquired the relevant competences corresponding to each subject.

For the students, who are doing at the same time several subject within the same schedule, it is important to know that it is compulsory to attend the new enrolment subject.

 

 

 

SUBJECT PROGRAMME:

Observations:


The subject programme could be modified due to unforeseen circumstances and should not, therefore, be considered to be definitive.

Subject contents:

1 - INTRODUCTION: AESTHETICS AND THINKING
2 - TOPOS
    2.1 - Michel Foucault: Heterotopia
    2.2 - Martin Heidegger: Dwelling and belonging
3 - VISUAL PERCEPTION AND CONTROL
    3.1 - Michel Foucault: The panopticon and biopower
    3.2 - Gestalt theory
4 - THE SPACE AND THE CITY
    4.1 - The commons and the city
    4.2 - Space and Tschumi
5 - Research Workshop
    5.1 - Research Work 1: Architecture and Biopower
    5.2 - Research Work 2: Belonging and Uprootedness
6 - AESTHETICS AND BEAUTY
    6.1 - Tectonics and the origins of architecture
    6.2 - Erwin Panofsky: Iconology

Subject planning could be modified due unforeseen circumstances (group performance, availability of resources, changes to academic calendar etc.) and should not, therefore, be considered to be definitive.


TEACHING AND LEARNING METHODOLOGIES AND ACTIVITIES:

Teaching and learning methodologies and activities applied:

01. Oral Presentations

Oral presentations both by the teachers and the students. The participation of the students and their engagement in dialogue will be evaluated positively.

02. Research Workshop

Workshops about research work 1 and 2.

03. Summaries/ Abstracts

The students will be asked to deliver summaries or abstracts of short text extracts.

Student work load:

Teaching mode Teaching methods Estimated hours
Classroom activities
Master classes 16
Other theory activities 2
Debates 2
Coursework presentations 2
Films, videos, documentaries etc. 2
Workshops 4
Assessment activities 2
Individual study
Individual study 8
Group cousework preparation 2
Research work 9
Compulsory reading 24
Recommended reading 2
Total hours: 75

ASSESSMENT SCHEME:

Calculation of final mark:

Written tests: 20 %
Individual coursework: 30 %
Final exam: 50 %
TOTAL 100 %

*Las observaciones específicas sobre el sistema de evaluación serán comunicadas por escrito a los alumnos al inicio de la materia.

BIBLIOGRAPHY AND DOCUMENTATION:

Basic bibliography:

THOENES, Christof - EVERS, Bernd, Teoría de la arquitectura del Renacimiento a la actualidad, Madrid: Taschen,2003.

Recommended bibliography:

PANOFSKY, Erwin, La perspectiva como forma simbólica, Barcelona: Tusquets Editores, 1999.
FOUCAULT, Michel, Vigilar y Castigar. El Nacimiento de la Prisión, Madrid: Editorial Siglo XXI, 2005.
GARCÍA MORENTE, Manuel, Lecciones preliminares de Filosofía (Capítulos 14-20), México DF: Editorial Porrúa, 1980.
HEIDEGGER, Martin, \"Construir, Habitar, Pensar\", en HEIDEGGER, Martin, Filosofía, ciencia y técnica, Santiago de Chile: Editorial universitaria, 2007.
LEACH, Neil, Rethinking Architecture: London and New York, Routledge 1997.
FOUCAULT, Michel, Seguridad, Territorio, Población, Fondo de cultura económica, 2006
ARNHEIM, Rudolf, Art and Visual Perception, University of California Press, 2004.
PANOFSKY, Erwin, Studies in Iconology, Oxford University Press, 1939.

Recommended websites:

LEFT HAND ROTATION http://www.lefthandrotation.com/home/index.htm
RECETAS URBANAS http://www.recetasurbanas.net/v3/index.php/es/
ECOSISTEMA URBANO http://www.ecosistemaurbano.com/