![]() | Guía Docente 2024-25 COMERCIO Y LOGÍSTICA INTERNACIONAL |
DATOS BÁSICOS DE LA GUÍA DOCENTE:
Materia: | COMERCIO Y LOGÍSTICA INTERNACIONAL | ||
Identificador: | 32158 | ||
Titulación: | GRADUADO EN TRADUCCION Y COMUNICACION INTERCULTURAL. 2014 (BOE 15/10/2014) | ||
Módulo: | COMERCIO EXTERIOR | ||
Tipo: | OPTATIVA | ||
Curso: | 3 | Periodo lectivo: | Segundo Cuatrimestre |
Créditos: | 6 | Horas totales: | 150 |
Actividades Presenciales: | 62 | Trabajo Autónomo: | 88 |
Idioma Principal: | Inglés | Idioma Secundario: | Castellano |
Profesor: | Correo electrónico: |
PRESENTACIÓN:
The objective of this subject is to present the basic notions about the concept of strategy as well as to examine the process of strategic direction, its meaning and components, providing the student with the necessary tools to carry out a business and sector analysis with the study of strategic groups of companies and elaboration of market segmentation matrix. It is about understanding the determinant variables of the stage of the lifecycle in which the sector is located and identifying the key factors of success for decisionmaking.
Therefore, it provides a global and integrating perspective of the business reality as well as emphasizes the decisions that compromise the development of the organization, deepening why some organizations succeed and others not through the analysis of prestigious sectors and companies. It is a subject that is linked to the areas of Marketing and Market Research, Financial Economics and Accounting, Human Resources, Production and Business Organization, which completes the student’s training, giving a global perspective of the company and its operation.
Ultimately, it is intended that the subject help students to better understand the problems inherent in decisionmaking in thecompany.
In this subject, international aspects linked to the commercial activity of an entity are analysed. The content is focused in the ways of entry into foreign markets, the legal framework, the legal agreements, transport issues, payment practices, documentation, etc.
The course is a two blocks program of study:
1. The first block -International Business- will provide the students with the ability to understand how the country differences are the bases of the International Business. In addition, the students willlearn therulesoftheGlobalTrade,about different trade treaties and economiczones, as well as the negotiation process. Finally, the students will be able to choose the appropriate market through the marketchoice methods.
2. The second block -Logistics- is designed to provide the students with the knowledge and the tools to understandthemainissuesaffectingthemanagementoftheSCM-SupplyChainManagement-inthe International Business environment, training them in INCOTERMS and the different international documents, according to the final objective of this subject: developing skills to make able for the student start a exportation and internationalizationprocess
COMPETENCIAS PROFESIONALES A DESARROLLAR EN LA MATERIA:
Competencias Generales de la titulación | G01 | Capacidad para comunicarse verbalmente y por escrito en la lengua materna, a distintas audiencias y con distintos medios. |
G04 | Capacidad para organizar y planificar los trabajos y tareas utilizando los recursos a su disposición. | |
G05 | Capacidad para afrontar y resolver los problemas de manera eficaz. | |
G06 | Capacidad de análisis y síntesis. | |
G08 | Capacidad de desarrollar su actividad profesional con un compromiso ético. | |
G09 | Capacidad de trabajar con un razonamiento crítico. | |
G10 | Capacidad para reconocer y respetar la diversidad y la multiculturalidad. | |
G11 | Capacidad de trabajar siempre con una motivación y preocupación por la calidad. | |
G12 | Capacidad de aprender y de gestionar su autoaprendizaje a lo largo de su vida profesional. | |
G14 | Capacidad para trabajar en equipos multidisciplinares. | |
G15 | Capacidad para el trabajo autónomo. | |
G16 | Capacidad para adaptarse a situaciones nuevas y exigentes y aplicar nuevos conocimientos y nuevas tendencias a su trabajo. | |
G17 | Capacidad para gestionar, organizar y manejar la información en diferentes formatos. | |
G18 | Capacidad para estudiar alternativas y tomar decisiones justificables. | |
G19 | Capacidad de búsqueda de información e investigación. | |
G20 | Capacidad para desarrollar su actividad profesional en entornos multiculturales y multilingües. | |
Competencias Específicas de la titulación | E08 | Capacidad para realizar tareas de investigación y buscar información y documentación especializadas de acuerdo a los recursos, fuentes de información, bases documentales y terminológicas en las principales lenguas y áreas de trabajo de la traducción y la comunicación intercultural. |
E09 | Capacidad y habilidad para recuperar, organizar, analizar y procesar información y comunicación con la finalidad de ser difundida, servida o tratada para usos privados o colectivos a través de diversos medios y soportes o en la creación de producciones de cualquier tipo. | |
E10 | Conocimiento de los aspectos económicos, culturales, demográficos y profesionales que capaciten para interactuar con la sociedad. | |
E15 | Capacidad para saber interpretar y analizar el estado del mundo y su evolución histórica reciente, así como comprender sus parámetros políticos, económicos y culturales en su relación con el entorno de la traducción y la comunicación intercultural. | |
E17 | Capacidad para adaptarse a un equipo profesional en las áreas principales de la traducción y la comunicación intercultural, haciendo compatibles e incluso sinérgicos sus propios intereses particulares y los del proyecto colectivo en el que se ha incorporado, asumiendo los principios de la responsabilidad social y el respeto hacia la diversidad y la multiculturalidad. | |
E21 | Capacidad para desenvolverse dentro de un entorno empresarial en el contexto internacional. | |
E22 | Capacidad para comprender y manejar las normas comerciales y legales aplicables al comercio exterior. | |
Resultados de Aprendizaje | R01 | Realizar y evaluar análisis estratégicos sobre el desarrollo de la empresa en contextos internacionales. |
R02 | Conocer las instituciones, organismos y agentes con los que una empresa se relaciona en sus operaciones comerciales a nivel internacional. | |
R03 | Comprender los métodos de logística internacional y la operatividad del comercio exterior. | |
R04 | Desarrollar las operaciones de comercio exterior en sus diferentes etapas. | |
R05 | Reflexionar sobre la seguridad en la logística internacional. |
REQUISITOS PREVIOS:
- Knowledge of English Language.
- Basic knowledge of the international economic environment.
PROGRAMACIÓN DE LA MATERIA:
Observaciones:
The program of the course is presented in two blocks:
I. International Business
II. Logistics
The specific content is duly itemized in the following chapter.
Subject planning could be modified due to unforeseen circumstances (group performance, availability of resources, changes to academic calendar etc.) and should not, therefore, be considered to be definitive.
Contenidos de la materia:
1 - INTERNATIONAL BUSINESS |
1.1 - Negotiation process and International Trade |
1.2 - Market choice |
1.3 - Market segmentation |
1.4 - Market entry estrategies |
1.5 - Legal and contractual aspects of International Trade |
1.6 - Global environment from legal and economic perspectives |
2 - LOGISTICS |
2.1 - Introduction and overview |
2.2 - Competitiveness through Logistics |
2.3 - Supply Chain strategies |
2.4 - Management of Logistics and Transport |
2.5 - Import/Export operations: documentation, financing, customs |
La planificación de la asignatura podrá verse modificada por motivos imprevistos (rendimiento del grupo, disponibilidad de recursos, modificaciones en el calendario académico, etc.) y por tanto no deberá considerarse como definitiva y cerrada.
METODOLOGÍAS Y ACTIVIDADES DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE:
Metodologías de enseñanza-aprendizaje a desarrollar:
Teaching and learning methodologies and activities applied:
The subject is based on concepts and aspects studied in other subjects of previous courses of Business Administration Degree.
The subject has two parts, one theoretical and one practical:
a. The Theoretical part will consist in the development in class of the program of the subject through explanations carried out by the teacher and the students, being helped by the basic and recommended bibliography. Graphic and text presentations and any othermedialecturers considerappropriate will be used,being requested activeparticipationofstudents. To this extent, priorreadingofthe topics or recommended texts to be discussed inclass will be informed. Each of the topicsmay beprepared by the students previously a thome, and in the class the information will be completed. Moreover, the lecturer will consolidate the knowledge with exercises orexplanations.
b. The practical part of the subject will be dedicated to various activities, such as the completion of exercises, resolution of complementary readings, articles,etc.
Case exposition and discussion about each area will be the methodology used by the teacher, in order to present the lessons.
Volumen de trabajo del alumno:
Modalidad organizativa | Métodos de enseñanza | Horas estimadas |
Actividades Presenciales | ||
Clase magistral | 30 | |
Casos prácticos | 6 | |
Resolución de prácticas, problemas, ejercicios etc. | 8 | |
Debates | 4 | |
Exposiciones de trabajos de los alumnos | 6 | |
Asistencia a charlas, conferencias etc. | 6 | |
Actividades de evaluación | 2 | |
Trabajo Autónomo | ||
Estudio individual | 26 | |
Preparación de trabajos individuales | 14 | |
Preparación de trabajos en equipo | 14 | |
Tareas de investigación y búsqueda de información | 16 | |
Lecturas obligatorias | 8 | |
Lectura libre | 10 | |
Horas totales: | 150 |
SISTEMA DE EVALUACIÓN:
Obtención de la nota final:
Individual coursework 1: | 15 | % |
Individual coursework 2: | 15 | % |
Final exam: | 50 | % |
Group coursework: | 20 | % |
TOTAL | 100 | % |
*Las observaciones específicas sobre el sistema de evaluación serán comunicadas por escrito a los alumnos al inicio de la materia.
BIBLIOGRAFÍA Y DOCUMENTACIÓN:
Bibliografía básica:
DAVID, Pierre, STEWARD, Richard. International Logistics 3rd ed. Clerance Learning 2010 |
HILL, Charles. Intenational Business, competing in the global marketplace, 9th ed.McGraw-Hill 2012 |
Bibliografía recomendada:
CINGILLIOGLU, Ilker. International Logistics: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2015 |
MURPHY,Paul and WOOD,Donald.Contemporary Logistics (10th Edition)Prentice Hall,2010 |
RUGMAN, Alan. The Oxford Handbook of International Business. Oxford university Press (2nd Ed.) 2009 |
SITKIN, Alan and BOWEN, Nick. International Business. OUP Oxford 2010 |
Páginas web recomendadas:
International Business Review | http://www.journals.elsevier.com/international-business-review/ |
International Logistics Journal | http://www.joc.com/international-logistics |
Journal of International Business Studies | http://www.palgrave-journals.com/jibs/index.html |
* Guía Docente sujeta a modificaciones